Biały Styczeń

Bardzo bardzo lekko rozpoczynamy Nowy Rok. Za oknem już śnieg, w naszej kuchni niech też się pojawi w białym menu.

Przykazania na styczeń:

  • Korzystaj z sezonowych produktów – to dobra pora na warzywa korzeniowe – seler, pietruszkę, marchew oraz pory, cebule, czosnek. warzywa te zapewniają mnóstwo błonika oraz witaminy C tak potrzebnej zimą.
  • Rozgrzewaj się – ale nie tłuszczem tylko ciepłymi daniami oraz przyprawami – imbirem, cynamonem, kardamonem, kurkumą i chilli. Przyspieszysz w ten sposób przemianę materii i ochronisz się przed wirusami.
  • Gotuj, gotuj i jeszcze raz gotuj – im wiecej czasu spedzasz na przygotowaniu posiłku, tym mniejszą porcję zjesz- same kuchenne zapachy juz trochę nasycają. Dania mają być lekkie, ale sycące, nadal możesz chudnąć. Pooczyszczamy się trochę po grudniowym obżarstwie.

Oto propozycje:

Na start…

Owsianka na wodzie z małym dodatkiem mleka sojowego. Posyp całość siekanymi migdałami i kilkoma cząstkami jabłka.
Jeśli masz trochę więcej czasu, przygotuj odżywczy koktajl ze 150 ml mleka kokosowego, małego banana i 50 ml soku pomarańczowego.
Po takim śniadaniu będziesz efektywnie pracować i nie dopadnie Cię chętka na słodycze.

W porze lunchu pora na…

Krem z pora – W rondlu podduś na 2 łyżeczkach oliwy 2 pory pokrojone w plasterki (i białe i zielone części) oraz 2 ziemniaki pokrojone w kostkę. Po kilku minutach dolej ok 0,5 l wrzącej wody, dodaj 1 liść laurowy i gotuj pod przykryciem przez 20 min. Utrzyj 1/5 łyżeczki gałki muszkatołowej, dodaj trochę soli, białego pieprzu, zagotuj i wyłącz. Zupa powinna 10 min odstać, żeby nabrać wiecej aromatu. Jeszcze gorącą zmiksuj na gładki krem. Możesz posypać ją ulubionymi kiełkami lub pokruszonym twarogiem. Twój lekki obiad wystarczy do powrotu do domu.

Nie musisz długo czekać aż zapachnie…

Sola na biało – 1 filet z soli (świeży lub rozmrożony) umyj, dokładnie osusz, dopraw tylko solą gruboziarnistą i odrobina czosnku. Ułóż w niewielkim rondelku, oprósz odrobiną masła i powolutku duś przez 15 min. Podaj z…
aromatycznym ryżem – Ugotuj 2-3 łyżki (lub połowę woreczka) ryżu basmati lub jaśminowego, wlej odrobinę mleka kokosowego, dopraw kurkumą, wymieszaj i pozostaw na chwilę pod przykryciem. i…
ekspresową sałatką z cykorii (marzenie dietetyka)- 1 białą cykorię (tylko delikatne listki) posiekaj drobno w paski (jak kapustę pekińską). Dodaj 3 cząstki białego grejpfruta – jeśli potrafisz, wyfiletuj go. Dodaj połowę twardej gruszki – cienko pokrojonej w półplasterki.
Całość mozesz skropić sosem z cytryny i miodu.

I na koniec dnia…

Pieczone korzeniowe warzywa z korzennym sosem- obierz 2 pietruszki, 1/4 selera korzeniowego i 1 marchewkę. Pokrój je na dowolne części, ale niezbyt duże (np. w plasterki). Warzywa obgotuj w wodzie lub na parze (10 min). Naczynie do zapiekania nasmaruj lekko oliwą. Przełóż do niego warzywa, posyp je cynamonem i imbirem oraz białym pieprzem, przykryj i piecz w piekarniku w 180st. przez ok 30 min. Taka kolacja jest superlekka i bardzo rozgrzewajaca.