Dieta w ciąży

Ciąża jest okresem szczególnego wysiłku dla organizmu matki. Serce, nerki i wątroba są bardziej obciążone, zwiększa się objętość krwi, pojemność płuc, zwiększają się też zapasy tkanki tłuszczowej. Aby podołać tym wszystkim zmianom, organizm kobiety potrzebuje bardzo dobrze zbilansowanej diety.

W pierwszym trymestrze ciąży mama musi nauczyć się unikać żywności wysoko przetworzonej, dań z dodatkiem wzmacniaczy smaku, konserwantów, substancji słodzących, używek, mocnej kawy i herbaty. Bardzo ważne jest też całkowite wyeliminowanie alkoholu. Nawet najmniejsza ilość może uszkodzić rozwijające się organy dziecka. Pierwszy trymestr to przede wszystkim tworzenie się wszystkich tkanek dziecka, mimo niewielkiego rozmiaru płodu maluch ma już ukształtowane wszystkie narządy. Dieta powinna obfitować w bardzo dobrej jakości witaminy i składniki mineralne, odpowiednie tłuszcze – wielonienasycone, a także w kwas foliowy zapobiegający wadom wrodzonym cewy nerwowej. Ilość kalorii nie zmienia się w stosunku do zapotrzebowania przed ciążą, ale źródła tej energii muszą być najwyższej jakości. Warto przygotowywać posiłki w domu, korzystając ze świeżych składników. Niestety wiele mam w pierwszych tygodniach ciąży cierpi na nudności, bóle głowy, wymioty. Dieta dla kobiet w ciąży wtedy powinna uwzględniać łagodzenie dolegliwości i zapobieganie stratom wartościowych składników.

dieta_w_ciazyW drugim trymestrze ciąży dziecko zaczyna rosnąć. Do budowy komórek potrzebuje białek, tłuszczów i składników mineralnych – przede wszystkim wapnia tworzącego kości. Do prawidłowego rozwoju potrzeba też zwiększonej ilości witaminy D. Mama powinna jeść produkty obfitujące te składniki. Drugi trymestr ciąży zwykle u mamy oznacza świetne samopoczucie. Warto wtedy sięgać po naturalne soki, świeże warzywa i owoce, orzechy i inne nasiona oraz ryby. Łatwo jednak przesadzić z dogadzaniem sobie, szczególnie słodyczami. Dobrze jest wtedy znaleźć inne źródła słodkiego smaku lub samodzielnie przygotowywać desery i zmniejszać w nich ilość cukru. Przyszła mama potrzebuje około 300 kcal więcej niż przed ciążą. W drugim trymestrze u niektórych pań wykryta zostaje cukrzyca ciążowa lub nadciśnienie, które wymagają specjalnej diety. W Gabinecie Dietetycznym zajmuję się również takimi przypadkami jak dieta dla kobiet w ciąży.

Trzeci trymestr ciąży to jeszcze intensywniejszy wzrost dziecka oraz powolne przygotowanie mamy do porodu. Ważne jest, aby nie dopuścić do anemii, dlatego szczególnie ważnymi składnikami żywności stają się: żelazo , kwas foliowy, witamina B12, witamina C. Należy wtedy jeść więcej mięs, jajek, ryb, świeżych zielonych warzyw i owoców leśnych lub cytrusów. Zapotrzebowanie energetyczne organizmu mamy zwiększa się o kolejne 300-400 kcal dziennie. W trzecim trymestrze najczęściej panie narzekają na silna zgagę – w takim wypadku dieta powinna być lżejsza- i zaparcia – należy wtedy zwiększyć ilość błonnika pokarmowego oraz płynów w diecie.

Ostatni okres ciąży to również pytania o to, jak się odżywiać po porodzie i podczas karmienia piersią. Jeżeli u dziecka nie obserwujemy żadnych dolegliwości ,jak kolki, bóle brzuszka, wysypki, nie musi to być dieta eliminacyjna, tylko lekko strawna. Jeśli jednak lekarz każe mamie unikać niektórych produktów, to warto zgłosić się do dietetyka po poradę, aby nie zaszkodzić sobie zbyt restrykcyjnym żywieniem.

Zapraszam!!!