Złoty Luty

W lutym nie zapominajcie o:

  • Ciepłych posiłkach i napojach
  • Słońcu na talerzu
  • Regularności – jemy co 4-5 godzin, wiekszość posiłków na ciepło
  • Luty to pora na zużycie ostatnich zapasów, dlatego królują dynie, marchewki, a towarzyszą im rośliny strączkowe. Fasolki, soczewica i ciecierzyca dodadzą energii, na długo nasycą i wprowadzą do diety błonik, witaminy z gr. B oraz cenny wapń i magnez. Dla wegetarian polecam połączenia z kaszą, aby zapewnić sporą dawkę białka

Po styczniowym oczyszczaniu pora na ochronę przeciwwirusową. Dlatego zestawy lutowe to przede wszystkim składniki wspomagajace odporność oraz działające przeciwzapalnie.

Na śniadanie – orzechowy chleb z zarodkami pszennymi i kozieradką oraz pasta z warzyw
Na obiad – rozgrzewajace curry z kurczaka i złocistych warzyw oraz grzybowa kasza jaglana
Na deser – imbirowe jabłka z lekkim waniliowym kremem
Na kolację – sycąca złota zupa z soczewicy
Podczas gotowania robimy też świetne karnawałowe przekąski „na jeden ząb”! – Zapraszam!

Prawdziwy dom pachnie chlebem. Zdziwisz się jak prosto można przygotować własny… chleb orzechowy.
Potrzebne będą: mąka żytnia typ 2000, mąka pszenna najlepiej krupczatka, drożdże (dla zaawansowanych – zakwas), zarodki pszenne, kozieradka, pół łyżeczki soli, 1 łyżka miodu, 100 orzechów laskowych w całości oraz woda. Ciasto trzeba potraktować z czułością, dlatego zacznij od zamknięcia się z nim w kuchni, aby nie dosięgły Was przeciągi.
1 saszetkę suchych drożdży (lub 25 g świeżych) rozpuść w 4 łyżkach ciepłej wody, dodaj do nich łyżkę miodu, wymieszaj ponownie i odstaw w ciepłe miejsce na 10 min. Wymieszaj w dużej misce po 25 dkg obu rodzajów mąki, ćwierć szklanki zarodków pszennych i sól. W mieszaninie zrób dołeczek, wlej do niego mieszaninę z drożdżami, leciutko wymieszaj i zaczekaj ok. 10 min aż drożdże zaczną pracować. Teraz dodaj ok 1/2 szklanki letniej wody, wymieszaj całość. Jeżeli ciasto jest zbyt suche, możesz dodać więcej wody. Przełóż ciasto na blat kuchenny i wyrabiaj porządnie aż będzie gładkie i sprężyste. Dodaj też orzechy i kozieradkę. Uformuj z niego bochenek w kształcie kuli lub umieść w prostokątnej foremce do pieczenia wysmarowanej masłem. Przykryj ciasto ściereczką kuchenną i odstaw do wyrośnięcia w ciepłym miejscu na ok. 20-30 min. Nagrzej piekarnik do 200 st.C, wstaw do niego chleb i piecz przez ok 45-50 min.
Ten chleb najlepiej smakuje oczywiście z masłem, ale godnie zastąpi je… warzywna pasta z włoszczyzny. Przygotowanie jest super proste. Wszystko sztuk jeden, łatwo odmierzać. Marchewkę, pietruszkę, seler utrzyj na tarce o dużych oczkach (możesz oczywiście użyć maszyny:) ), pora pokrój na plasterki. Aby wydobyć niezwykły aromat, ugotuj warzywa na parze, ale możesz też je poddusić na niewielkiej ilości oliwy. Dodaj świeży majeranek, sok z ćwiartki cytryny, sól, pieprz i porządnie rozgnieć na puree, powinno pozostać trochę grudek. Dla zaostrzenia smaku możesz dodać trochę przecieru pomidorowego, jednak nie za dużo, bo z pasty zrobi się zupa.
W mroźny dzień najlepiej rozgrzewają gęste i treściwe dania, takie jak nasze… curry z kurczaka i warzyw.
Pokrój w kostkę 1 pierś kurczaka. W rondlu lub niezbyt dużym garnku rozgrzej 2 łyżeczki oleju słonecznikowego lub rzepakowego, na gorący tłuszcz wsyp po 1/2 łyzeczki mielonej kolendry, kurkumy, kminu rzymskiego i chilli. Podpraż przyprawy aż zaczną intensywnie pachnieć. Obsmaż na tej mieszaninie kurczaka, tak aby się zrumienił. Do rondla dodaj posiekaną cebulę, marchewkę pokrojoną w grube plastry i dynię pokrojoną w kostkę (możesz użyć warzyw mrożonych). Całość przemieszaj, aby również warzywa oblepiły się przyprawami. Dolej 1/2 szklanki gorącej wody, duś danie pod przykryciem przez ok. 20 min. Posól do smaku. Dynia się trochę rozgotuje i zagęści całość, możesz też zabielić curry 3 łyżkami mleka kokosowego.
Zamiast ryżu ugotuj… kaszę jaglaną wg przepisu na opakowaniu. Przed wrzuceniem kaszy do zimnej jeszcze wody dodaj ok 10-15 g suszonych grzybów. Doprowadź je do wrzenia, posól i wrzuć kaszę. To aromatyczne „kaszotto” to polska odpowiedź na włoskie risotto. To może być samodzielne danie, jesli wzbogacisz je suszonymi pomidorami w zalewie z oliwy.
Po sutym obiedzie pora na lekki deser – imbirowe jabłka w sosie waniliowym. Jabłko musi być dość twarde, najlepiej niezbyt słodkie. Wydrąż z niego gniazdo nasienne, ale nie obieraj ze skórki. W miejsce po pestkach nałóż łyżeczkę miodu wymieszanego z utartym 1 cm kawałkiem imbiru (możesz uzyć 1/4 łyżeczki imbiru sproszkowanego). Jabłko wstaw do piekarnika w naczyniu żaroodpornym z pokrywką lub po prostu zawiń je w folię aluminiową. Piecz w 150-170 st.C przez ok. 15-20 min. W tym czasie przygotuj sos. Do rondelka wlej 1/2 szkl. mleka (jesli nie tolerujesz mleka krowiego, może być ryżowe lub sojowe). Dodaj kilka kropel ekstraktu waniliowego lub odrobinę prawdziwej wanilii. Doprowadź je do wrzenia. W filiżance wymieszaj 1 łyżeczkę mąki ziemniaczanej z 2 łyżkami zimnej wody, mieszaninę wlej do gotującego się mleka i pogotuj jeszcze ok minuty. Sos nie będzie słodki, ale gdy polejesz nim słodko – winne jabłko, smaki się zrównoważą.
I na koniec mroźnego dnia dla wszystkich zmarzluchów gorąca i pożywna zupa z czerwonej soczewicy.
Obierz i drobno pokrój 2 marchewki, 2 pietruszki lub pasternak, 1/4 selera korzeniowego, 1 średnią cebulę, 2 ząbki czosnku. Wszystkie warzywa przesmaż na 2 łyżkach oliwy z oliwek, dodaj świeże chilli (tyle ile dasz radę znieść), kawałek imbiru, mały kawałek listka glonów nori (to te do z sushi). Zalej całość 2 l gorącej wody i gotuj pod przykryciem przez ko 20 min. Dodaj 1/2 szklanki czerwonej soczewicy i gotuj jeszcze przez 20 min. Posól i z miską parujacej zupy rozłóż się wygodnie na kanapie.